Sergejs Ivanovs

Vēlējās izzināt tehnoloģijas un pilnveidot sevi

Katras jaunas zināšanas var noderēt gan ikdienas darbā, gan arī pilnveidot mūs kā personas. Īpaši svarīgas ir digitālās prasmes un tehnoloģiju pārzināšana, jo bez tām mūsdienās neiztikt. Tāpēc Sergejs Ivanovs, kurš šogad pabeidza Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes maģistra studiju programmas “Tehnoloģiju inovācijas un dizains izglītībai” 1. kursu, izvēlējās tieši šo studiju virzienu – lai papildinātu savas zināšanas un redzētu, kā jaunākās tehnoloģijas var papildināt mācību procesu. 

Studiju programma iet roku rokā ar profesionālo darbību 

Pēc skolas absolvēšanas nezināju, ko vēlos darīt, kaut gan sekmes man bija augstas, un interesēs ietilpa ļoti daudzas jomas, tostarp vēsture, ģeogrāfija, politika un angļu valoda. Nolēmu pārbaudīt sevi teoloģijas studijās. Studēju vienu gadu, rezultāti bija labi, biju aizrauts ar visiem mācību kursiem un būtiski paplašināju savas zināšanas par pasauli. Taču jutu, ka es sevi labprāt redzētu kā speciālistu jomā, kurā varētu gan pastāvīgi pilnveidoties kompetences ziņā jaunajās situācijās, gan dalīties ar zināšanām un iedvesmu un piedalīties citu izaugsmē, gan baudīt tās intereses, kuras man bija saglabājušās un nostiprinājušās pēc skolas. Turklāt šai jomai vajadzēja būt arī tādai, kurā būtu liels pieprasījums pēc speciālistiem un pat iesācējiem. Es izvēlējos Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāti Latvijas Universitātē, lai kļūtu par kulturoloģijas un angļu valodas skolotāju. Uzreiz pēc absolvēšanas saņēmu darba piedāvājumu no Rīgas Valsts 3. ģimnāzijas, kurā arī pašlaik turpinu strādāt par angļu valodas skolotāju vidusskolas klasēm. Esmu nokļuvis ļoti veiksmīgā situācijā, jo maģistra studiju programma “Tehnoloģiju inovācijas un dizains”, kurā es tagad studēju, ideāli iet roku rokā ar manu profesionālo darbību skolā. 

Jaunās tehnoloģijas paver milzīgas iespējas 

Vēl studējot bakalaura programmā, es sev biju teicis, ka vēlos kļūt par labu, kompetentu skolotāju, kurš izmantos katru iespēju efektīvākam un interesantākam darbam ar skolēniem. Tas arī bija viens no iemesliem, kāpēc izvēlējos šo maģistra studiju programmu – jaunās tehnoloģijas paver milzīgas iespējas darbam. Piemēram, interneta resursi, dizaina un modelēšanas rīki, mobilās aplikācijas, spēles, datubāzes, sociālie tīkli, virtuālā vai papildinātā realitāte. Es gribēju zināt, ko modernās pieejas un jaunās tehnoloģijas skolotāja prātīgajās rokās var izdarīt.  

Man šķiet, ka programmas saturs ir daudzpusīgs, dziļš un aktuāls reālo izglītības problēmu risināšanai. Pateicoties gan spilgtām un saturīgām pasniedzēju lekcijām, gan dinamiskām nodarbībām, esmu ieguvis plašāku un zinātnē balstītu skatu uz tehnoloģiju bagātināto mācīšanos. Esmu sev arī izveidojis plašāku ainu, kurā tagad redzu, kā vecās un jaunās pedagoģiskās pieejas un metodes var sastrādāties kopā ar tehnoloģijām. Redzu, kādi ir tehnoloģiju ieguvumi un riski. Kā ieguvums noteikti jāmin arī jaunās digitālās prasmes un profesionālo un pacietīgo pasniedzēju vadībā apgūtās, līdz šim nezināmās, tehnoloģijas. 

Iegūt var jebkurš skolotājs 

Uzskatu, ka šī studiju programma var noderēt jebkuram skolotājam, neatkarīgi no mācāmā priekšmeta vai digitālo prasmju līmeņa. Vienīgais ierobežojums var būt angļu valodas zināšanas, jo daži studiju materiāli un liela daļa literatūras būs angliski. Studijas noderēs ikvienam, kurš vēlas attīstīt sevi kā profesionālo pedagogu, un visiem, kuri tikai grasās uzsākt pedagoga gaitas. Studiju laikā ir iespēja mācīties darboties ar digitāliem rīkiem un tehnoloģijām, kuras ir ne tikai aizraujošas pašas par sevi, bet kurām ir arī liels potenciāls mācību procesā. Piemēram, virtuālās vai papildinātās realitātes tehnoloģijas, programmēšanas valodas, 3D modelēšana, robotika, infografiku dizains, vietņu un mobilo lietotņu uzbūve un palaišanas veidi. Studējot var apgūt arī iespaidīgu teorijas klāstu, lai šos izmēģinātos rīkus un tehnoloģijas jēgpilni un efektīvi ieviestu un izmantotu mācību procesā, nevis vienkārši ar tiem “paspēlētos” studiju procesā. 

Mana un manu kursabiedru reālo produktu kolekcija ir gana liela. Piemēram, paša izstrādātie un “lietošanai gatavie” mācību stundu plāni ar dažādu interesantu tehnoloģiju izmantojumu, vietne ar vairākām lapām, kas gatava publiskošanai, interaktīvie testi un digitālās izlaušanās spēles, dažādas rēķināšanas programmas (palīglīdzekļi skolotājiem), zinātniskais raksts par paša izgudroto VR simulāciju vai uz 3D printera izdrukātais modelis vienai mācību spēlei. 

© 2022 EsiSkolotājs