Alku pēc dzīvas, plūstošas mijiedarbības

Jēkabs Krīgerts ir skolotāju izglītības projekta “Mācītspēks” dalībnieks un Ādažu vidusskolas fizikas skolotājs.

– Kādēļ Tu izvēlējies kļūt par skolotāju /mācīties pedagoģiju? 

Izvēlējos kļūt par skolotāju nedaudz tāpēc, ka, vēl skolā neejot, ziņkārīgi brīnījos, kā vecmamma – angļu valodas un ģeogrāfijas pedagogs – spēj skolēnu darbos saskatīt nepilnības, salikt punktus, izlikt vērtējumu, nedaudz tāpēc, ka savos skolas gados neizpratu, kā mani skolotāji var zināt un dot tik daudz, nedaudz tāpēc, ka, ofisā pie datora sēdēdams, alku pēc darba ar cilvēkiem, pēc dzīvas, plūstošas mijiedarbības, un nedaudz tāpēc, ka “tu, Jēkab, taču nekādā gadījumā neietu uz parastu vidusskolu mācīt fiziku!” Ziniet, ko? Ietu gan! 

Kas, Tavuprāt, ir skolotājs šodien? Kāda ir skolotāja loma bērna attīstības ceļā? 

Tu esi piedzimis kādus 50 000 gadus senā pagātnē. Noteikti ir jāapgūst, kuras apkārtnes ogas ir indīgas, kuras – nē, varbūt vēl, kā upē veiksmīgi noķert lielāko zivi. Tu esi piedzimis 2022. gadā. Lai turpinātu cilvēces attīstību, Tev vispirms ir jāsaprot, kā ar Šrēdingera vienādojuma palīdzību var definēt viļņu funkciju kvantu mehāniskai sistēmai. Vai savas zināšanas esi gatavs veidot viens pats, sākot no nulles, vai tomēr kopā ar kādu zinošu, pretimnākošu, dedzīgu, atbildīgu, tolerantu un drosmīgu dzīves konsultantu, kuru vienā vārdā sauc par skolotāju? 

Kādam jābūt ideālajam skolotājam? 

Ideāls skolotājs ir patiess un atklāts cilvēks – tāds, kurš klases priekšā uzdrošinās būt viņš pats, kurš kļūdās, padomā un atrisina, kurš lūdz pēc palīdzības un palīdz otram, atbildot pat uz visneparastākajiem jautājumiem visnegaidītākajos brīžos. Līdzcietīgs un klātesošs, bez mākslīgi uzliktas perfektas maskas. Ideāls skolotājs nebūt nav ideāls cilvēks, jo tas vairs nemaz nebūtu skolotājs! 

Kā Tu uzrunātu kādu, kurš vēl tikai domā kļūt par skolotāju / mācīties pedagoģiju? 

Kad ofisā strādā pie datora, Tava mijiedarbības partnera centrālajā procesorā sausā vieninieku – nullīšu režīmā darbojas kādi 16 miljardi tranzistori. Jā, daudz un iespaidīgi, tomēr, kad klasē runā ar skolēnu, Tava komunikācijas partnera galvas smadzenēs tandēmā funkcionē vairāk nekā 100 miljardi nervu šūnas, veidojot aizvien jaunus, paliekošus savstarpējos savienojumus. Un kam likt strādāt izvēlies Tu? 

© 2022 EsiSkolotājs